DEZINFORMARE DESPRE “DEZINCRIMINAREA” CONTRAVENŢIILOR SILVICE

Publicat la: 08.03.2017| Comentarii
 
DEZINFORMARE DESPRE “DEZINCRIMINAREA” CONTRAVENŢIILOR SILVICE

GREENPEACE România, alături de alte organizaţii de mediu care îi ţin trena dintr-o inerţie comodă a lipsei de documentare, lansează, după potlogăria celor 3 sau 6 hectare de pădure care “dispar” în fiecare oră din pădurile României, o nouă manipulare: dezincriminarea contravenţiilor silvice.

Situaţia se prezintă însă în felul următor:

1. Există în Parlament PLX 162, pentru modificarea Legiii contravenţiilor, aflat în etapa finală de adoptare (pentru detalii, aici).

2. Guvernul Cioloș a modificat legislaţia privind contravenţiile silvice prin OUG 51 2016 (pentru detalii, aici), deși PLX 162 era în etapa finală de adoptare.

3. Organizațiile din sector au contestat adoptarea OUG 51/2016, pentru că a fost adoptată fără dezbatere, arătând că va bloca activitățile din sector.

4. În octombrie 2016 a existat o dezbatere în Comisia de Mediu a Camerei Deputaților (pentru detalii, aici), la solicitarea organizațiilor reprezentative ale proprietarilor de păduri, admnistrației silvice de stat și private, sectorului de exploatare și prelucrare a lemnului, industriei mobilei, dezbatere a cărei concluzie a fost că OUG 51/2016 are ca efecte blocaje în activitatea acestei întregi ramuri a economiei forestiere. Ordonanța suprareglementează, amenzile sunt disproporționate, formulările sunt lipsite de claritate și pot da naștere la abuzuri!

5. Guvernul Cioloș a recunoscut greșelile OUG 51/2016 și și-a asumat modificarea OUG 51/2016 printr-o altă ordonanță de urgență (pentru detalii, aici), care prevedea nu mai puțin de 55 de amendamente, act normativ pe care nu au apucat să îl mai aprobe din motive electorale!

6. Ordonanța 51 a produs blocaje semnificative în ramura economiei forestiere, blocaje care se văd: foarte grava criză a lemnului de foc (un exemplu, aici), dar și în declinul sectorului de prelucrare a lemnului. Conform declarației Premierului Grindeanu, „Lucrurile au scăzut drastic ca și încasări, ca şi plăţi, în două domenii sensibile, mai ales spre sfârşitul anului trecut și s-au răsfrânt şi acum, cum v-am mai spus, şi anume tutun şi prelucrarea lemnului”. Blocajele sunt atât de semnificative încât se văd la nivel macroeconomic, ramura economiei forestiere contribuie cu 4 % la PIB-ul României !

7. Exemple de efecte:

  1. părăsirea administrației silvice de către personalul silvic, expus unor amenzi de peste 10 ori mai mari decât salariul pentru abateri minore- întârzieri de raportare, etc;

  2. exodul firmelor de exploatări forestiere și a personalului acestuia, care migrează în activități similare din țările vestice;

  3. refuzul multor firme de transport de a mai efectua transporturi de masă lemnoasă, datorită riscului de a le fi confiscate mijloacele de transport, chiar și atunci când sunt însoțite de documente legale, datorită lipsei toleranțelor la măsurare;

  4. mijloace de transport confiscate de la firme de construcții, care nu au soluții de documente de proveniență pentru a-și transporta materialele de construcții: cheresteaua pe șantiere, etc.

8. Amendarea OUG 51/2016, prin conexarea cu proiectul legislativ PLX 162, prin dezbatere în procedura parlamentară, este absolut necesară pentru a evita agravarea în continuare a bloacajului din ramura economiei forestiere.

9. Ministerul Apelor și Pădurilor a demarat din 13 februarie un amplu proces consultativ, cu participarea atât a organizațiilor de mediu cât și a celor profesionale (pentru detalii, aici), pentru a susține adoptarea unei forme a legii contravențiilor echilibrată, cu sancțiuni proporționale și disuasive, formă care să asigure combaterea eficientă a fenomenului tăierilor ilegale.

10. Amendamentele rezultate din dezbatere pornesc de la forma actelor normative în vigoare, deci includ prevederile OUG 51/2016! Aceste amendamente au rezultat în urma a 3 serii de dezbateri publice, cu participarea atât a organizațiilor profesionale cât și a celor de mediu, și au o susținere largă.

11. Ministerul Apelor și Pădurilor a transmis aceste amendamente către Comisia de Agricultură, Silvicultură și Industrie Alimentară a Camerei Deputaților, procesul legislativ urmand a se finaliza la nivelul Parlamentului.

12. Nu există posibilitatea unui vid legislativ, legea contravențiilor silvice și OUG 51/2016 sunt în vigoare până la adoptarea unui act normativ care să le amendeze!

Cultivarea temerii unui „vid legislativ” de către organizațiile de mediu, în frunte cu Greenpeace (despre coţcăria temelor false, aici, la punctul VII), este vădit și intenționat manipulatoare, având în vedere că aceste organizații au fost parte a procesului consultativ încă din 13 februarie 2017 (concluzii, aici), (poziţia Greenpeace, Agent Green, WWF, aici), cunosc din interior aceste evoluții și știu că nu s-a pus nici un moment problema abrogării OUG 51/2016, ci a amendării acestui act normativ printr-o nouă reglementare pornind de la legea contravențiilor silvice în vigoare, care include OUG 51/2016!

 
Top