Finanţare derizorie pentru păduri în Planul Naţional Strategic 2023 – 2027
Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni anunță că va organiza acțiuni de protest începând de luni, 7 februarie, prin pichetarea zilnică a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Protestul atrage atenția asupra caracterului derizoriu al propunerii de finanțare a domeniului pădurilor prin Planul Național Strategic 2023-2027, finanțare stabilită la 0,6% din totalul de 15,9 miliarde Euro alocaţi prin PNS.
Pentru comparație, conform Studiului Uniunii Europene privind măsurile pentru domeniul forestier implementate de statele membre în exercițiul financiar 2014-2021 (document disponibil la linkul https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c3ab0c4b-2d84-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en), 44 de state și regiuni ale Uniunii Europene – Spania, Franța, Germania aplică la nivel de regiune – au alocat peste 5 % din finanțările dsponibile ale Planurilor de Dezvoltare Rurală pentru domeniul pădurilor!
În exercițiul financiar 2014-2021 România a alocat 1,5% din PNDR pentru domeniul pădurilor, foarte puțin comparat cu o alocare mediană de 5 % în Uniunea Europeană, dar alocarea de 0,6 % propusă pentru domeniul pădurilor în exercițiul financiar 2023-2027 condamnă domeniul pădurilor la o subfinanțare cronică, cu afectarea negativă în plan economic și social pentru zona rurală, dar și cu afectarea obiectivelor pe linie de mediu , climă și protecția biodiversității asumate de România.
Față de exercițiul financiar 2014-2021, la nivelul Uniunii Europene, odată cu țintele extrem de ambițioase asumate prin strategia pentru protecția biodiversității, privind promovarea bioeconomiei si economiei circulare, a țintelor privind energia regenerabilă, neutralitatea climatică până în 2050, este de așteptat ca statele europene să crească finanțarea pentru domeniul pădurilor, domeniul pădurilor și al industriilor bazate pe resursa biologică, naturală, regenerabilă de lemn având un potențial unic de a susține creșterea economică concomitent cu atingerea obiectivelor pe linie de mediu și climă.
Prin Regulamentul de implementare al planurilor strategice de dezvoltare rurală Uniunea Europeană propune statelor membre să aloce finanțări pentru domeniul pădurilor pentru o multitudine de măsuri care să susțină gestionarea durabilă a pădurilor și protecția biodiversității:
8.1. Sprijin pentru împădurirea/crearea de pădure
8.2. Sprijin pentru înființarea și întreținerea sistemelor agrosilvice
8.3. Sprijin pentru prevenirea daunelor aduse pădurilor din cauza incendiilor forestiere și a dezastrelor naturale și a evenimentelor catastrofale,
8.4. Investiții în dezvoltarea zonelor forestiere și îmbunătățirea viabilității pădurilor
8.5. Sprijin pentru investiții care îmbunătățesc rezistența și valoarea de mediu a ecosistemelor forestiere
8.6. Sprijin pentru investiții în tehnologii forestiere și în prelucrarea, mobilizarea și comercializarea produselor forestiere,
15.1. Plata angajamentelor forestiere-mediu și climatice
15.2. Sprijin pentru conservarea și promovarea resurselor genetice forestiere
România este între puținele țări europene care nu alocă finanțări pentru nici una dintre măsurile 8.2-8.6, în condițiile în care România are una dintre cele mai mari contribuții în PIB ale industriilor bazate pe lemn iar 3.5 milioane de gospodării din România se încălzesc cu lemn de foc. O hartă cu țările care susțin financiar investiții în tehnologii forestiere, mobilizarea și prelucrara resurselor de lemn este edificatoare. Practic cvasitotalitatea țărilor europene susțin aceste investiții.
Situația este identică în ceea ce priveşte măsurile de susținere a implementării rețelei europene de arii protejate Natura 2000, majoritatea țărilor europene având măsuri de sprijin financiar ! Paradoxal, România ratează oportunitatea de finanțare din fonduri europene a rețelei de arii protejate și alege să sprijine din fonduri naționale, de la bugetul de stat, măsuri compensatorii pentru pădurile incluse în arii protejate în categoriile funcționale T1 și T2, deși acestea se suprapun într-o măsură foarte mare pe rețeaua europeană Natura 2000 !
Aducem aminte autorităţilor că România este într-o procedură de infringement pentru nerespectarea obligaţiilor în ceea ce priveşte reţeaua Natura 2000 [numărul cazului este INFR(2020)2033]. La 12 februarie 2020, Comisia Europeană a trimis o scrisoare de punere în întârziere României, iar ulterior, la la 2 iulie 2020, Comisia Europeană a solicitat României din nou să ia măsurile necesare pentru a-și proteja și a-și gestiona rețelele Natura 2000, îndemnând insistent România să combată exploatarea forestieră ilegală și să protejeze mai bine pădurile aflate pe siturile Natura 2000 de pe teritoriul său.
Comisia Europeană a arătat în răspunsul la întrebarea nr. 53 din documentul „Natura 2000 şi pădurile” (document disponibil la linkul https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/Final%20Guide%20N2000%20%20Forests%20Part%20I-II-Annexes_ro.pdf): „întrucât beneficiile punerii în aplicare a anumitor măsuri de conservare revin societății în ansamblu, AR FI NEDREPT ca respectivele costuri pentru punerea în aplicare a măsurilor, fie ele costuri directe sau pierderi de venituri legitime, să fie suportate de proprietarii/administratorii de păduri. Statele membre pot avea propriile norme pentru abordarea acestei chestiuni, însă, în multe cazuri, acestea sprijină proprietarii și administratorii de păduri care doresc să promoveze o formă de gestionare ce presupune costuri suplimentare sau pierderi de venit. Există resurse financiare disponibile pentru a acoperi astfel de costuri, de exemplu din fondurile UE, în special FEADR.” Întrebarea pentur care s-a consemnat răspunsul de mai sus a fost „Costurile suplimentare sau pierderile de venituri ar trebui să fie suportate doar de proprietarii/administratorii de păduri?”. Şi răspunsul la întrebarea nr. 54 din acelaşi document este relevant: „dacă se impun anumite restricții sau obligații privind gestionarea pădurilor care a fost tradițională într-o anumită zonă, determinând o pierdere de venituri sau costuri suplimentare, se recomandă despăgubirea corespunzătoare a proprietarilor de păduri în cauză.”
Planul Naţional Strategic este o ocazie unică de a finanţa costurile directe şi pierderile de venituri legitime ale proprietarilor de păduri peste ale căror proprietăţi s-au suprapus siturile Natura 2000 – Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ignoră recomandările Comisiei Europene şi pune în corzi România în procesul de infringement.
Pe lângă masurile de investiții, Uniunea Europeană impune ca pilonul I al Planului Național Strategic să includă o componentă de eco-scheme, iar din Pilonul II 35 % din alocarea financiară să fie direcționată către măsuri de mediu și climă ! În lumina acestor recomandări, România propune alocarea a 2.49 miliarde euro în eco-scheme pe Pilonul I și 2.58 miliarde euro pentru măsuri de mediu și climă în Pilonul II.
Paradoxal, deși în mod evident pădurile sunt ecosistemele care asigură protecția biodiversității și funcțiile atât de prețuite astăzi de protecție climatică, 99,4% din finanțările destinate mediului si climei din Planul Național Strategic merg către activitățile agricole! Vorbim de 5 miliarde de euro pe măsuri de mediu și climă în total PNS, către domeniul pădurilor merge 0.6 % din total PNS !
Curtea de Conturi Europeană, într-un raport de evaluare a măsurilor de mediu și climă din Planurile Naționale Strategice (document disponibil la linkul https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR21_16/SR_CAP-and-Climate_RO.pdf) arată că : „Majoritatea măsurilor de atenuare sprijinite de PAC au un potențial scăzut de atenuare a schimbărilor climatice. ” Este exact ce face România: alocă 5 miliarde de euro pe măsuri de mediu și climă, cu impact real minim, așa cum este cea legată de bunăstarea animalelor. Între cele mai eficiente măsuri , cu impact maxim, ce pot fi sprijinite, Curtea de Conturi subliniază măsurile de împădurire și susținerea sistemelor silvo-pastorale de utilizare a terenurilor. Este exact ceea ce nu face România în propunerile de măsuri în Planul Național Strategic.
În analiza SWOT și analiza nevoilor pentru sectorul forestier, documente transmise către Minsterul Agriculturii și Dezvoltării Rurale de către organizațiile din sectorul forestier, s-a arătat:
- 30% din pădurile României au un grad de accesibilitate foarte redus datorită lipsei drumurilor forestiere, în aceste zone lemnul putrezește în păduri și se execută puțin din lucrările de îngrijire a pădurilor!
- România are un specific național prin dependența a 3.5 milioane de gospodării de resursa de lemn de foc, care crează un necesar ridicat de resursă de lemn și un deficit în piață!
- Combaterea tăierilor ilegale nu se poate face fără o asigurare concomitentă legală a necesarului de resursă, asigurare legală a resursei care nu se poate face fără investiții în accesibilizarea fondului forestier și în tehnologii de exploatare cu impact redus asupra mediului !
- România are un patrimoniu unic de biodiversitate, protecția acestui patrimoniu nu se poate transfera prin restricții către proprietarii de păduri, fără angajamente susținute prin măsuri compensatorii, măsuri obligatorii prin legislație europeană și națională în virtutea respectării dreptului de proprietate!
- România are peste 000 de hectare de pășuni împădurite! Este absurd să cheltuim prin PNRR 11.000 euro/ha pentru a crea un hectar de pădure prin plantații, 600 milioane euro pentru a crea 56.000 ha pădure și concomitent prin Planul Național Strategic să plătim subvenții pentru fermieri pentru a curăța pășunile de vegetația forestieră care se instalează natural ! Susținerea sistemelor silvo-pastorale este o măsura ce se impune conform oricărei logici economice și de mediu !
Ca viziune privind efectul climatic, mai ales pe bilanțul emisiilor de carbon, pădurile sunt comparate cu un uriaș rezervor de carbon datorită efectului de fixare a carbonului în stocul de lemn din păduri. Pădurile sunt asemenea unui uriaș rezervor, așa cum sunt bazinele de acumulare în cadrul sistemelor hidrotehnice. Asemenea apei din ploi, pădurile sunt resurse naturale, regenerabile. Asemenea bazinelor hidrotehnice, capacitatea de înmagazinare de carbon a pădurilor este limitată la nivelul unor rezerve optime. Peste aceste nivele, dacă nu este recoltată, creșterea naturală a pădurii se pierde prin uscare, eliminare și descompunerea lemnului, așa cum se întâmplă în pădurile virgine. Creșterea naturală a pădurilor este asemănătoare potențialului hidroenergetic: le putem acumula în rezervoare, dar dacă nu le folosim, se pierd ! Sunt resurse regenerabile, dacă nu le folosim, se irosesc. Printr-o gospodărire sustenabilă a pădurilor, putem conserva și biodiversitatea și concomitent să folosim resursa regenerabilă de lemn pentru societate, cu impact de mediu pozitiv inclusiv prin substituirea altor materiale cu amprentă de carbon mai mare !
Măsurile identificate și propuse de Federaţia Proprietarilor de Păduri şi Păşuni din România – Nostra Silva pentru finanțare în Planul Național Strategic, în cadrul procesului consultativ derulat cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, includ:
- Susținerea sistemelor silvo-pastorale de gestionare a terenurilor, pentru includerea într-un regim de gestionare durabilă a celor 500 000 ha de pășuni împădurire.
- Măsură de susținere a implementării rețelei de arii protejate Natura
- Măsură de investiții în accesibilizarea fondului forestier și tehnologie de exploatare prietenoasă cu
- Angajamente voluntare pentru susținerea efectului climatic și de conservare a biodiversității.
- Măsuri de susținere a rezilieței pădurilor la schimbările climatice, prin efectuarea lucrărilor de îngrijire și refacerea arboreteelor afectate de calamități.
- Susținerea extinderii suprafeței pădurilor și înființarea de perdele
Solicităm Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale dezbatarea acestor propuneri în cadrul grupului tematic Silvicultură și apoi cu grupurile extinse consultative pe linie de Mediu si Climă, Ecoscheme, Investiții, Activități Non-Agricole, în cadrul procesului consultativ de elaborare a Planului Național Strategic.